måndag 9 mars 2009

Hemma igen

Då var jag tillbaks i Sverige efter en härlig helg i Prag, en riktigt trevlig stad med underbart god öl. Vi var ett kompisgäng på 7 grabbar som var iväg för att prova vad de tjeckiska bryggerierna har att erbjuda. Eftersom vi bor utspritt i vårat avlånga land träffas vi inte så ofta och därför blir den här typen av tillställningar extra trevliga.

Vi lyfte vid 17-tiden i fredags från Skavsta och landade vid 18.45, lagom lång flygresa om ni frågar mig. Väl framme vid hotellet möttes vi av beskedet att hotellet var fullt trots att vi bokat och betalat för våra rum. Efter en kort dialog med personalen på hotellet blev vi flyttade till ett annat hotell i närheten med löfte om att få komma tillbaks dagen efter. Då skulle de dessutom fixa med vin på rummet, gratis bastu och jacuzzi samt en rabatterad taxiresa till flygplatsen på söndagen. När vi kom till det andra hotellet installerade vi oss och kastade oss sedan ut i Pragkvällen. Det började med en stor stek på ett Argentinskt steakhouse och sedan vidare på diverse barer för att dricka öl, och många öl blev det. För er som inte gillar öl eller av annan anledning undgått att prova den tjeckiska ölen kan jag meddela att det är bland det godaste som finns. Extra gott var det att få alla goda sorter serverade på fat (fatöl).

Dagen efter vaknade jag min vana trogen tidigt, sen vi fick Hugo kan jag inte sova ut längre på morgnarna vilket är mycket irriterande. Som tur var var det fler i sällskapet som var uppe tidigt så vi började dagen med hotellfrukost följt av en rundvandring i stan. Passerade en hel del kända sevärdheter men då mitt kulturella intresse är väldigt litet kan jag tyvärr inte namnge någon av dem. Vet att det var en känd bro, ett vackert klocktorn med något astronomiskt ur samt några fler sevärdheter vi gick förbi. Tillbaks på hotellet var det dags att checka ut och förflytta oss till det andra hotellet som vi ursprungligen hade bokat. Det märktes att de skämdes över att de behandlat oss fel kvällen innan så de var mycket tillmötesgående. Vi bad dem slå på bastun direkt och efter att vi slängt in väskorna tog vi oss ner till bastun och jacuzzin. Vi fick ha hela spadelen för oss själva och hotellets bartender plockade ner en bricka öl åt oss, inte alls dumt. Sen bar det ut på en pubrunda där vi siktade in oss på typiskt tjeckiska ställen, det första var en liten lokal med lågt i tak där röken låg tät. Gubben som hade stället tappade upp 6st stora fatöl och en cola (en i sällskapet mådde lite dåligt). Sedan drack vi ur och plockade in 6st stora öl till varpå vi sedan bad om notan. Döm om min förvåning när det hela landade på motsvarande 140kr, då hade vi alltså druckit 12st stora öl och en cola. Sen blev det ytterligare någon bar innan det var dags för middag på en tjeckisk restaurang på någon sidogata, inte alls mitt i smeten. Mycket bra mat där de flesta åt husets special bestående av olika kött med tillbehör. Till detta dracks öl/vin men också någon lokal snaps som smakade som en blanding av Beska droppar och pepparkaka. Efter ett par såna var vi i fin form och drog ett varv i några souvenirbutiker där det bland annat såldes mycket huvudbonader inspirerade från andra världskriget. Nåja, man blir törstig av allt tittande på souvenirer så vi återgick till öldrickandet istället. Halkade in på ytterligare några pubar och barer tills vi inte orkade längre, kom väl i säng runt 1.30-tiden. Sen dagen därpå var det frukost på hotellet följt av hemfärd till Sverige igen. Summa sumarum var det riktigt trevligt och jäkligt kul att spendera ett par dagar med "grabbarna". Dock gäller det gamla talesättet "Borta bra men hemma bäst" och det var skönt att åter komma hem och träffa mina älsklingar. Avslutade helgen med att somna framför Beckfilmen på fyran.

Ny vecka nu och bara 3 veckor kvar..........det närmar sig.

//J

1 kommentar:

  1. Jo skönt att få en förklaring på varför man har varit så trött och inte orkar något direkt. Men det skall ju bli bättre med medecinen. Som jag fattade så kunde bara mitt hjärta jobba på halvfart.

    Får väl bara leva lite lugnare, det passar sig ju bra när man har familj :)

    Jo snart får vi ses, vi hade ju 6 rätt på travet i helgen med många 5:or så gick nästan runt :) på 3200 rader :)

    SvaraRadera