onsdag 11 februari 2009

Photoshop

Klockan närmar sig 0.30 och anledningen att jag fortfarande är vaken stavas PHOTOSHOP. Har suttit med programmet i några timmar nu på kvällen, det är ju som bekant den enda tid på dygnet man kan ägna sig åt den typen av saker. Annars är det fullt upp med annat och det är svårt att hinna med.

Photoshop är verkligen häftigt och möjligheterna verkar minst sagt obegränsade. Det som slog mig var att det fungerade klockrent på den här gamla datorn. Jämfört med Lightroom (ett annat program för bildvisning och enklare redigering) gick det betydligt snabbare och jag slapp sitta och stirra på det irriterande timglaset. Jag har aldrig tidigare använt PS och började därför med en väldigt pedagogisk och enkel kurs som finns online. Den är hela tre timmar lång och jag har inte ens hunnit igenom hälften ännu.

Var sedan tvungen att testa lite själv och fastnade för möjligheten att blanda färg och svartvitt i samma bild. Nedan ser ni ett exempel.....

Återkommer med fler exempel vid senare tillfälle. Nu är det dags att krypa ner under täcket och få några timmars välbehövlig sömn.

God natt!!

//J

1 kommentar:

  1. Adobe Bridge(Som följer med Photoshop) ger samma möjligheter som Adobe Lightroom, det man förlorar är katalogen, och översikten över bilder.

    Photoshop är väl branch standard :) Tror jag såg några siffror om att 73% av alla tillfrågade fotografer i en undersökning använde sig av Photoshop & Bridge, sen runt 20% av Lightroom, restan andra Raw converterare bla Aperture.

    Körde du CS3 eller CS4?

    Kommer snart begära experthjälp med mitt system, tror förutsättningarna är 1720(950 kr) rader, och 7 rättsgaranti! :)

    SvaraRadera