onsdag 29 april 2009

Lill-lördag

Ja idag är det onsdag, något som benämndes lill-lördag på den tiden jag växte upp. Man firade alltså att halva veckan gått och att det snart var helg igen. Nattklubb och pub var öppna i den lilla staden Karlskoga och visst hände det att man gick ut någon onsdag ibland. Idag är epitetet "lill-lördag" som bortblåst och det dricks alkohol och gås ut närhelst det passar. Gränser suddas ut och individen styr mer över sitt eget liv och gör som den själv vill. Precis så tänkte jag själv ikväll när jag ställde in arbetspasset i målarverkstan och bänkade mig framför TV:n och V64-direkt från Solvalla. Jackpot och stora pengar på spel, dock stannade det som vanligt vid 3 rätt och inga pengar tillbaks denna gång. En del elitloppsaktuella hästar var ute och luftade sig men det var väl ingen som direkt imponerade.

Apropå elitloppet, snart är det dags för en av årets absoluta höjdpunkter. Varje år sedan 1992 har jag spenderat sista söndagen i maj på Solvalla. Det hela började med att jag fick följa med Harry (min fasters sambo) och några av hans kompisar på elitloppet 1992. Ni som kan erat trav vet att Billyjojimbob från Kanada segrade det året och jag var helt frälst. Mellan 30-35.000 på plats vill jag minnas och underbart väder, precis som vanligt när det är elitloppsdags. Stämningen på Solvalla just den här dagen är något helt otrolig och något som är svårt att uppleva någon annanstans. Hela konceptet fick mig som sagt var helt såld och det har blivit ytterligare 16 elitlopp på plats sedan dess. Om 5 veckor smäller det igen......då sitter vi bänkade på första parkett i Solvallas restaurang och avnjuter trav i världsklass samtidigt som vi inmundigar en trerätters meny med champagne och diverse andra goda drycker. Om det är billigt? Nej inte direkt.....Om det är värt det? Ja varenda öre.....

Idag har jag hunnit med att måla en del då Hugo sov middag. Annars har vi varit ute och lekt i sandlådan med grannen Alvin på förmiddagen och på eftermiddagen blev det en kort promenad till gunghästarna i lekparken precis utanför vårat område. Hugo har börjat ta för sig mer och mer när han är ute och leker. Nu knallar han ofta runt obehindrat med sina små skor även om det ibland är kul att klänga på pappa också.

Imorgon är det en sväng till Ica Viksjö som gäller följt av lite målning. Sen på kvällen blir det troligtvis majbrasa vid Skälby gård. Däremellan ska det naturligtvis grillas också....hickorymarinerade revbenspjäll står på menyn.

//J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar