söndag 26 april 2009

Staketbygge i solen

Det har varit fullt ös i helgen med byggandet av staketet. Själva byggandet såsom uppförande av staket och plank har ännu inte kommit så långt. Den mesta tiden har hittills gått till att mäta, såga och måla.

Hyrde en rejäl såg över helgen vilket skulle visa sig vara en fullträff. Har säkerligen sågat mer än 300 snitt vilket hade varit extremt jobbigt att göra för hand. Den fina sågen ser ni här


Det är ett jäkla jobb att såga, det ska ni veta. Som tur är har vi mycket snälla och hjälpsamma grannar som ställt upp och hjälpt till. Framförallt Magnus har gjort ett jättejobb, ni skymtar honom bakom de målade stolparna på bilden nedan. Tack för all hjälp!!!
Vädret har som sagt varit helt underbart i helgen. Hade det inte varit för målning och sågning hade jag nog kört shorts hela helgen. Nu blev jag förpassad till mina arbetskläder men det var helt ok det också. Vi har naturligtvis grillat också nu när vädret varit så fint. Totalt blev det tre gånger (fredag kväll, lördag lunch och lördag kväll) precis som det ska vara när det är sommarvärme ute. I fredags satt vi faktiskt ute tillsammans med våra grannar till klockan var framåt 21-tiden då vi flyttade in och fortsatte fram mot midnatt, mycket trevligt!

Det är en enorm fördel som jag ser det med att bo som vi gör. Alltid folk ute som man kan prata med och det vimlar av barn vilket Hugo verkligen gillar. Det känns hittills som en lyckträff att vi flyttat just hit och jag ångrar inte en sekund att vi flyttade från våran lägenhet. Blir en helt annan frihetskänsla med eget hus och liten trädgård. Enkelt att bara gå ut när man vill och sen kan man ju dessutom grilla hej vilt :). Apropå grill så sköt jag en bild på en kolgrill, dock inte våran.

Så här ser det ut just nu på våran baksida, som en byggarbetsplats. I bakgrunden står Caroline och gör i ordning grillade hamburgare.
Själva bygget då? Jo det går sakta men säkert framåt. Allt virke är uppsågat och målningen är påbörjad. Ska totalt måla ca 200 bitar vilket kommer ta sin lilla tid med tanke på att det är grundmålning samt två strykningar med täckfärg på varje bit. Var iväg och shoppade lite mer färg idag då jag insåg att den vi hade inte skulle räcka. Var först på Bauhaus men den okunniga personalen gör mig verkligen galen. De står som fågelholkar när man frågar om de mest elementära sakerna. Drog därför vidare till Beckers i Barkarby som utav en händelse hade flyttrea vilket gjorde att jag fick halva priset på färgen......tack för det Bauhaus och alla ni inkompetenta människor som jobbar där. Det var tack vare er jag drog vidare till en annan butik och på så sätt sparade en massa pengar.
Har inte hunnit träffa Hugo så jättemycket nu när jag jobbat med staketet hela helgen. Får ta igen det imorgon då vi ska klara oss på egen hand igen.
God natt!!
//J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar