torsdag 26 november 2009

Sol, sol, sol och utflykter

Ytterligare några dagar fulla med strålande solsken har passerat. Nu är det verkligen underbart väder och solbrännan börjar ta form. Lovade en del bilder i bloggen men tyvärr är internetuppkopplingen här på hotellet alldeles för långsam för att jag ska hinna ladda upp bilder utan att det kostar skjortan. Jag fixar bilder istället så snart vi kommit hem.

Vad har hänt sen sist då? Jo, en hel del faktiskt. Vi har naturligtvis badat och solat men också gjort lite andra aktiviteter. Igår var jag iväg på dykturen jag berättade om tidigare. Det hela började med uppsamling på stranden vid niotiden på morgonen. Därefter åkte vi ut i en så kallad longtailbåt till det ställe vi skulle dyka på. Väl framme fick jag en kort introduktion och lektion i hur tuber, regulator med mera fungerar. Sedan bar det av ner i djupet tillsammans med en instruktör som hela tiden var vid min sida. Första dyket varade ca 30 min och vi befann oss på djup mellan 4-7 meter. Sedan var det upp för att vila och äta lunch. Därefter ner i djupet igen. Denna gång höll vi oss mellan 7-10 meters djup. Det var som att simma runt i ett akvarium, massor med färgglada fiskar och koraller i alla dess färger. Helt plötsligt simmade en ca 80cm lång sköldpadda bredvid oss. Den fortsatte förbi och vi följde efter i ungefär 30 sekunder. Det var verkligen en maffig känsla att simma där tillsammans med sköldpaddan. Kan säga att dykturen verkligen uppfyllde mina förväntningar. Det var bland det häftigaste jag provat på. Dessvärre är våra svenska vatten inte mycket att ha med tanke på den dåliga sikten så något dykcert är ingen idé att ta.

Idag har vi varit iväg på en heldagsutflykt alla tre. Vi åkte båt ut till James Bond Island, ön där de spelade in delar av ”Mannen med den gyllene pistolen”. Där stannade vi ca 30 min innan vi åkte vidare. Nästa anhalt var en muslimsk fiskeby helt byggd på vattnet. Hela byn stod på pålar och det var verkligen en speciell upplevelse att vandra runt där, nästan surrealistisk. Människorna som bor där, ca 1500 st, lever på fiske och de turister som passerar. Själv tyckte jag det var ganska tragiskt att se under vilka förhållanden de levde. Hur som helst en spännande upplevelse. Därefter var det dags för en ca 40 min lång tur i kanot tillsammans med en thailändare som paddlade runt på oss. Vi besökte grottor och laguner med kanoten. Fick se klippor med mera på verkligt nära håll. Det var också roligt även om Hugo tappade tålamodet mot slutet. Dessutom blev det väldigt varmt då solen gassade på hela tiden. Sen var det lunch på båten och därefter vidare till en underbar ö med mycket fin strand. Ett ställe man bara når med båt och antalet besökare var begränsat. Vi slängde oss i plurret alla tre och njöt verkligen i fulla drag av det nästan 30-gradiga vattnet och den härliga vita sanden. När vi badat klart var det dags att åka tillbaka till Phuket och vårat hotell. Vi är alla mycket nöjda med utflykten då den innehöll så många olika delar. Skönt också att komma bort från hotellet en stund och göra något annat.

Nu är klockan efter 18 och det börjar dra ihop sig till middag. Vi får se om det blir på hotellet eller på något mysigt ställe bredvid på stranden.

//J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar